”§1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og
færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at
lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem
forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for
menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.
Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse,
fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får
tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle. Stk. 3.
Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og
pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget
af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.”
(Fra
lovbekendtgørelse nr. 593 af 24. juni 2009).
Dykker vi ned i paragraffen, ses
noget ganske interessant. I paragraffen er der fokus på læring, men der er
fokus på to forskellige slags læring; elevernes uddannelse samt dannelse.
Ifølge Hans
Jørgen Kristensen i bogen didaktik og
pædagogik. At navigere i skolen-teori i praksis, er der en sondring mellem uddannelse
og dannelse. Med fokus på elevernes uddannelse,
skal vi som lærere uddanne dem til at kunne fungere på arbejdsmarkedet, så de kan
bidrage til samfundets økonomiske opretholdelse og udvikling. Eleverne skal
altså tilegne sig viden og kompetencer som konkurrencen efterspørger i en
global økonomi. Med andre ord; eleven skal være til gavn for samfundet. (Kristensen 2011:21)
Ud fra dette
perspektiv – er det så forkert at sige at elevernes læring er et produkt af
vores undervisning? Egentlig ikke, hvis vi tager ”virksomhedsbrillerne”
på. Den viden som eleverne har, skal
kunne måles i tests og målinger, herunder PISA – elevernes viden bliver kvantificerbart.
Den kvantificerbare viden er den som virksomheder efterspørger.
Men er der
noget galt i det? Jo, ser man eleven som noget der blot indgår i en større
økonomisk global sammenhæng, mister vi noget værdifuldt ved eleven, nemlig
elevens egenværdi. Udelukkende fokus på samfundets og den globale konkurrence
samt de kompetencer som er så nødvendige for at samfundet skal fungere, devaluerer
vi eleven. Ud fra dette perspektiv, er nytteværdien større end egenværdien.
Men
formålsparagraffen lægger også op til, at eleven skal dannes. Her kommer så elevens egenværdi ind i billedet; eleven er
et menneske, som også skal lære at omgås andre i et globalt samfund i et
medmenneskeligt sammenspil. Hvis vi tænker dannelse, må vi nødvendigvis også medtænke
demokrati. Det lægger formålsparagraffen bl.a. også op til, hvilket kan ses i
citatet fra formålsparagraffen.
(Fra
lovbekendtgørelse nr. 593 af 24. juni 2009).
(Er endnu ikke færdigskrevet...mangler en del om demokrati).
Når vi ser på formålsparagraffen, ses skolens overordnede formål i den. Vores opgave som lærere er at kende, forstå og kunne forholde os til professionelt til den samt kunne arbejde ud fra den. Men hvad kendetegner en god professionel lærer?
En god lærer igangsætte , støtter og udfordrer lærerprocesser. Eftersom elevernes
læringsprocesser er et centralt punkt for skolens virke og dermed også for
vores undervisning, er det vores opgave som professionelle lærere at etablere
læringssituationer som er baseret på den nyeste forskning. (Kristensen 2011:
21)
Som lærere skal vi besidde en didaktisk rationalitet bestående af en undervisningskompetence, en planlægningskompetence samt en reflektionskompetence.
Som lærere skal vi besidde en didaktisk rationalitet bestående af en undervisningskompetence, en planlægningskompetence samt en reflektionskompetence.
Undervisningskompetencen går ud på, at kunne agere foran og mellem elever samt at kunne strukturere undervisningen. Planlægningskompetencen indebærer at man kan udføre et undervisningsprogram der har klare linjer mellem mål, indhold og form. Desuden skal undervisningen kunne evalueres i forhold til elevernes udvikling og udbytte. Den sidste kompetence, nemlig reflektionskompetence kræver, at man via didaktisk teori, kan begrunde hvorfor undervisningen er fornuftig i forhold til skolens formål og opgaver. (Brodersen 2012: 36) Man kan sige at undervisning med god rationalitet er lig med god og effektiv undervisning. Som det fremgår er lærerens opgave at give en god og effektiv undervisning. Sådan en undervisning kræver en didaktisk planlægning som består af følgende punkter
- analyse.
- vurdering.
- beslutning om undervisningens formål, mål, indhold og form set i forhold til elevernes forudsætninger og muligheder og i forhold til rammerne.
- evaluering.
Begrebet faglighed er essentielt i denne kontekst. Faglighed ses i tæt sammenhæng med kommunikation, oplevelse, erfaring og forståelse. og ses desuden i klasseværelset
- når læreren er fortrolig med hans/hendes fag .
- når eleverne aktivt udveksler faglige begreber og metoder.
- når man hos den enkelte elev er tegn på at eleven tilegner sig viden og færdigheder.
Bøger:
Kristensen, H. J., (2011): Didaktik & pædagogik – At navigere i skolen – Teori og praksis, Gyldendals lærerbibliotek
Din opstilling af uddannelse overfor dannelse er interessant læsning og viser klart, at du ser sammenhængen mellem de to. Hvis du er interesseret i området, vil to artikler i KVaN nr. 96 have din interesse, nemlig de to af Hetmar og Kristensen. For også de to begreber rykker sig i forhold til at verden rykker sig.
SvarSletHej Lilian.
SletTak for din gode respons. ja, jeg synes det er interessant, idet jeg ser en sondring imellem uddannelse og dannelse og dog, samtidig ser jeg en sammenhæng. Det kræver også dannelse at kunne uddanne sig. man begår sig ikke på arbejdsmarkedet eller under videre uddannelse UDEN at være dannet.Som du nok har bemærket, mangler jeg at skrive noget om demokrati. Dette er også interessant.Demokrati er mange ting og kan anskues på mange måder, men fortsættelse følger.