Når jeg som lærer skal planlægge min undervisning,
skal jeg huske på, at en god didaktisk planlægning beror på at der er en
tydelig sammenhæng mellem undervisningens mål samt indholdsbeskrivelser til de
aktiviteter, der skal føre til at målene bliver realiseret.
(Brodersen 2008: 124) Med andre ord; en god planlægning går ud på, at der er en tydelig og begrundet sammenhæng mellem mål, indhold og handlinger. (Brodersen 2008: 124)
(Brodersen 2008: 124) Med andre ord; en god planlægning går ud på, at der er en tydelig og begrundet sammenhæng mellem mål, indhold og handlinger. (Brodersen 2008: 124)
Ifølge Nielsen omfatter didaktisk virksomhed to forhold, nemlig fortolkning og koordinering.
Det vil sige at min undervisningsplanlægning er så at sige en
konkretisering af min fortolkning af
de bestemmelser, der er for undervisningen i form af formål, mål og indholdsbeskrivelser.
Derfor er det uhyre vigtigt, hvordan jeg
som lærer fortolker disse formål, mål og indholdsbeskrivelser. Derfor skal jeg gøre
mig nogle gode velovervejede didaktiske overvejelser når jeg planlægger min
undervisning.
Men ikke nok
med det. Min plan skal også afspejle at min undervisning er intentionel – med
andre ord; de didaktiske overvejelser, herunder faglige og pædagogiske, skal
kunne beskrive og udtrykke det jeg vil opnå med min undervisning. I forbindelse
med at min undervisning skal være intentionel, mener jeg, at vi ikke kan komme
udenom den tyske didaktiker Hilbert Meyer.
Meyer fokuserer på undervisning
i skolen og i uddannelsessystemet med støtte i forskningen om undervisning, der
bidrager hensigtsmæssigt til elevernes læring. Da den internationale forskning
som Meyer har gennemgået er empirisk baseret, mener jeg at Meyers 10 punkter er
nogle meget centrale punkter når man i sin planlægning skal efterstræbe en GOD undervisning.
. Ud fra disse 10 centrale punkter, ses det
at undervisning er en kompleks størrelse.
1. Klar strukturering af
undervisningen
2. En betydelig mængde
ægte læretid
3. Læringsfremmende
arbejdsklima
4. Indholdsmæssig klarhed
5. Meningsdannende
kommunikation
6. Metodemangfoldighed
7. Individuelle hensyn
8. Intelligent træning
9. Transparente
præstationsforventninger
10.
Stimulerende læringsmiljø
(Kristensen 2007: 104)
Den anden
funktion min undervisningsplan har, er den pædagogiske og faglige koordinering
af undervisningsaktiviteterne. De skal koordineres, så jeg undgår tilfældige og
usammenhængende forløb.
OBS! Jeg har taget opgaven op på ny efter at Lilian lagde opgaven ud på portalen. Derfor er der tilføjet yderligere materiale til dette faneblad.
Min
tjekliste til planlægning af undervisning.
ü Er der overensstemmelse med årsplanen?
ü Er der tydelige faglige mål/pædagogiske mål som er i over
overensstemmelse med skolens formålsparagraf samt fagets mål/trinmål?
ü Hvordan vil jeg strukturer indholdet?
ü Hvad ved eleverne allerede om emnet: er det kendt eller
ukendt?
ü Er min undervisning udfordrede samt afvekslende?
ü Hvordan vil jeg undervisningsdifferentiere?
ü Hvordan vil jeg evaluere min undervisning og elevernes læring?
Årsplanen er
den overordnede plan, som udarbejdes i lærerteamet. Derfor skal der reflekteres
og besluttes vedr. pædagogiske samt faglige forhold vedr. selve undervisningen
i lærerteamet. Den overordnede undervisningsplanlægning i lærerteamet skal
foregå både vertikalt og horisontalt. Her ses, at undervisningsplanlægningen
rent faktisk starter ved udarbejdelse af årsplanen.
I min videre
planlægning, skal jeg tænke over de 2 vigtige grundlæggende fænomener i
undervisning, nemlig oplevelse og erfaring. Oplevelse er noget eleverne
får og erfaringer er noget eleverne gør sig. (Brodersen 2008: 17)I den
forbindelse peger Tyler på de oplevelser som mobiliserer elevernes interesse og
letter elevens adgang til selvstændig tænkning. Desuden er de med til at organisere
og reorganisere viden. Derudover er oplevelserne med til at skønne og tage
stilling til noget (Brodersen 2008: 18) Disse oplever, kan også kaldes
tilegnelsesoplevelser (Brodersen 2008:17) Disse tilegnelsesoplevelser skal
sikre sig at eleven gør sig væsentlige faglige erfaringer, der peger ud over
den oplevede aktivitet. Såvel oplevelse som erfaring, bidrager til forståelse
og forståelse giver mulighed for nye oplevelser/erfaringer. Sagt på en anden
måde; de oplevelser jeg giver eleverne i form af forskelligt indhold, måden jeg
underviser på, skal være forståelige, spændende, motiverende så de tilegner sig
ny viden.
Det er
vigtigt med en god struktur af indholdet. Hilbert Meyers 10 punkter er her
utroligt centrale punkter, man som lærer kan følge.
I
undervisningsdifferentieringen skal jeg have fokus på den enkelte elevs
læringsforudsætninger, herunder elevens fysiske, psykiske og sociale aspekter
og samtidig betragte klassen som en helhed, hvor den enkelte er en del af
sammenhængen. Når jeg differentierer, skal jeg have fokus på metoder og
materialer, der både passer til klassen som helhed, men også på den enkelte
elev.
Det er
vigtigt at jeg som lærer, er selvkritisk for at kunne udvikle mig som
professionel lærer. Når jeg evaluerer skal jeg have fokus på hvad der skal
evalueres og hvordan jeg gør det. Formålet med evalueringen er også vigtig samt
hvad evalueringen skal bruges til.
Den
didaktiske relationsmodel viser de aspekter der er vigtige at fokusere på, når
man som lærer skal være i stand til at rumme kompleksiteten i en undervisnings-
og læringssitution. Modellen er både bred og helhedsorienteret. Derfor er den
et godt redskab, når man skal planlægge en undervisning.
Hej Jette. Jeg synes du har nogle gode overvejelser om det at planlægge en undervisning. Det at du bl.a. er bevidst om, at det grundlæggende er dit fortolkningsarbejde af de forskellige mål, som er grundlaget for den gode undervisning, mener jeg er en vigtig observation af egen praksis. Samtidig har du inddraget vigtigheden af det empiriske vidensgrundlag om elevernes læring.
SvarSletVenlig hilsen
Jesper Kofoed
Hej Jesper.
SletTak for dit svar. Det er skønt at vide, at det jeg har skrevet er brugbart. Sjovt nok, skrev jeg dette i mandags før at Lilian lagde opgaven ud på portalen. Derfor har jeg taget opgaven op på ny og tilføjet nyt materiale. jeg forventer ikke at du giver en tilbagemelding på det.
Venlig hilsen Jette Tromholt.
Hej Jette spændende blog
SvarSlet"De oplevelser jeg giver eleverne i form af forskelligt indhold, måden jeg underviser på, skal være forståelige, spændende, motiverende så de tilegner sig ny viden."
Jeg syntes det er flot sagt men hvordan gør du det konkret? Kunne godt selv bruge noget inspiration.
M.v.h
Jacob